Jag vill tankebubbla om min vardag och allt stort och smått som händer utanför mitt köksfönster – Om världens orättvisor, glädjekällor och andra källor med bubblande …

Nya tider


Congratulations on the New Year 2020. The train pulls t - vector ...

Livet rusar förbi, tiden lika så. Mycket har hänt sedan sist. Mina funderingar kring nytt jobb förverkligades i februari 2019.

I februari 2019 startade jag en ny karriär, fortfarande inom skolans värld men inte lika pressande, stressande och energidrenerande. Jag har minimal kontakt med elever men är ändå behjälplig till att de får sina betyg. Hur detta kan gå ihop? Jo, jag är skoladministratör och således den som skriver ut betygsdokumenten.

Mitt jobb går ut på att serva rektorer, pedagoger, föräldrar och elever med olika saker. Det kan vara allt från att låna ut tillfälliga busskort, lägga in personalscheman i datasystem, skriva in elever, ordna dem i klasser, grupper, mottagningskontera räkningar och skicka dem till rektorer för beslut m.m. Det har varit mycket att lära in under året som gått, men också en del saker jag redan kunnat från min lärarbakgrund.

Det finns både fördelar och nackdelar med alla jobb. En av fördelarna med detta jobb är att jag kan samla flextid och ta ut den i ledighet. Visserligen har jag tappat lovdagar, men samtidigt har jag inget extrajobb med föräldramöten, utvecklingssamtal, rättningsjobb. Med andra ord – jag känner mig fri. Som lärare var man också styrd av ett visst antal skoldagar och kunde inte växla sin semesterersättning mot extra semesterdagar. I år blir första året jag utnyttjar detta, så med 2 sparade dar från ifjol, årets 32 semesterdagar plus 6 extra dagar har jag i år hela 40 dagar att ta ut. Njuter!!

Ifjol åkte vi runt en del med husvagnen och det blir säkert nån tur nu när samhället börjar öppna upp efter Corona-pandemin #stabiliserats” lite. I år är saker lite annorlunda på många sätt, men här hemma märks det genom att 10-åriga fyrfota barnbarnet Hubert flyttat hit. Matte och husse väntar barn vilken dag som helst.

Kraaam från Mogi

Lämna en kommentar