Jag vill tankebubbla om min vardag och allt stort och smått som händer utanför mitt köksfönster – Om världens orättvisor, glädjekällor och andra källor med bubblande …

Adrenalinpåslag tar ut sin rätt..


De senaste dagarna har jag haft svårt att få riktig nattsömn. Det har varit så många funderingar och så mycket press på jobbet, att jag drömt konstigt och sovit oroligt… När jag kommit hem, ätit middag och lagt mig framför tv:n för att vila mina ömma, svullna ben.. knän och leder har värkt (vädret har varit ömsom, sol, regn, rusk och tät morgondimma)… tittat på aktuellt och Mittnytt (regionala nyheter) … poff efter det har någon dragit ur proppen och jag har sovit som en gris (hur nu en sådan sover ;))….

Så också ikväll… poff… vaknade vid 20-tiden… såg Doobidoo och Skavlan…

Det speciella med denna dag, fredagen den 13e var dock att jag efter två Bildlektioner med kort rast emellan, snabbt kastade i mig lunchen (på max 10 min) och kom rusande nån minut sen till rastvakten. Möttes av en annan pedagog med besked om att det hände saker ute.. var lite bråkigt kring en speciell elev. Ut och såg inte till eleven.. Verkade också lugnt… Gick runt och spanade, fick syn på eleven… ställde mig en lite bit bort men i närheten. Några elever byggde en kåta… poff, kom den specielle elev flygande och började riva och slita i kojan.. de andra var rädda så de sprang men skrek upprörda ord från avstånd.. lyckades hindra att de rök ihop, men så kom ett yngre syskon till eleven springande och började riva i kojan .. Båda dessa syskon har någon diagnos med utåtagerande beteende så jag tog fatt den yngre eftersom det började eskalera.. Det sparkades både på mina ben och arm, samt att eleven försökte bitas… Lyckligtvis kom en annan pedagog till undsättning….. efteråt när adrenalinpåverkan släppte blev jag alldeles skakig och matt….

Flera av eleverna jag skulle ha lektionen efter såg händelsen och hade förståelse att jag behövde samla mig en stund, hämta kaffe och sitta ner… De jobbade riktigt bra ♥

Nu har jag skrivit av mig och det känns skönt.  Det kan kännas utlämnade om eleverna men inga namn finns med och situationer likt denna inträffar flera gånger i veckan, så både andra elever, pedagoger, föräldrar vet redan det mesta… Hela situationen är tragisk helt enkelt och inget eleverna råder eller styr över…

Dags att koppla av med Dan Browns ”Inferno” innan sömnen faller in. Imorgon fyller gubben år och vi har en hel del ärenden på förmiddagen…

Nattkraamen från Mogi

 

2 svar

  1. Jag

    En sån upplevelse känns förstås ordentligt i hela kroppen. Hoppas att det finns lösningar så att det går att undvika sammandrabbningar så att även eleven kan må och fungera så bra som möjligt. Hoppas att du hinner få tillräcklig vila i helgen!
    Kram

    september 14, 2013 kl. 12:53

    • Har både vilat, festat och jobbat i helgen. Sovit en hel del…
      Käkade gott och mycket tårta (gubben fyllde 57..)
      Och så har jag försökt tota ihop en lpp på unikum.. det är skönare att arbeta hemma,
      då man kan sitta ostörd och ta rast när man känner för det.. mindre stressat med andra ord.
      Blev klar över grunderna.. så fortsatta jobbet med övriga lpp:er kommer att gå smidigare ;D

      Nu ska jag strax krypa ner mellan lakanen ♥
      Söndagskraamfrån Mogi

      september 15, 2013 kl. 23:48

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.